Het kan zijn dat je een klein beetje extra betaalt voor de verwijderingsbijdrage wanneer je een nieuwe elektrische fiets of accu koopt. Je betaalt alvast voor de kosten die het afvoeren van de accu met zich meebrengt, omdat dat fijner voelt als de accu het nog doet, dan dat je moet betalen bij het inleveren.
Fietsen, ook elektrisch fietsen, is een stuk minder belastend voor het milieu dan rijden met een auto of het openbaar vervoer. Maar ja, de accu is natuurlijk niet klimaatneutraal en milieuvriendelijk. Om dat te compenseren betaal je voor elektrische apparaten vaak een kleine verwijderingsbijdrage.
Wanneer je jarenlang dankbaar gebruik maakt van je elektrische fiets zul je merken dat je accu niet meer de oude is. Eerst kon je met één of twee keer per week opladen prima fietsen, maar dat moet steeds vaker. Tijd voor een nieuwe accu. Je hoeft gelukkig niet meteen een nieuwe e-bike aan te schaffen. Een nieuwe accu kost best veel, maar een stuk minder dan de aanschaf van een nieuwe elektrische fiets.
Een accu is een grote batterij. En je weet: batterijen horen niet bij het grof vuil. Ook niet je oude e-bike met accu. Fietsfabrikanten zijn, net als iedereen die batterijen of accu’s verkoopt, wettelijk verplicht om er voor te zorgen dat de accu’s netjes worden afgevoerd. Stichting Batterijen (STIBAT) helpt ons hierbij. Heb je een nieuwe accu nodig? Geen zorgen! Je kunt je oude accu dan gewoon kosteloos bij jouw fietsenmaker inleveren. Daar staan inzameltonnen waarin je je oude accu kunt achterlaten. Stichting Batterijen haalt die dan op en zorgt ervoor dat de accu zo goed mogelijk wordt gerecycled. Zo zorgen we er voor dat er geen schadelijke stoffen in het milieu terechtkomen!
Naast de afvoer en verwerking van de fietsaccu is er ook steeds meer aandacht voor de andere afvalstromen die met de verkoop van fietsen samenhangen. Zo moeten fabrikanten of importeurs zorgen dat ook de niet-elektrische delen van een fiets op den duur worden gerecycled en dient het verpakkingsmateriaal te worden afgevoerd en zo mogelijk gerecycled. In Nederland, België en Duitsland zijn hiervoor (evenals in andere Europese landen) diverse organisaties in het leven geroepen. Per verkochte fiets dient de fabrikant of importeur op te geven hoeveel kilo van welke materialen er op de markt komt en aan de hand hiervan dient men een afdracht te doen aan deze stichtingen. Hierdoor kunt u uw afval en op termijn uw versleten fiets kosteloos inleveren bij de daarvoor bestemde inleverpunten.