ALLES OVER DE ACCU VAN EEN E-BIKE

OPGELADEN? STARTEN EN RIJDEN MAAR!

Je kunt best fietsen op een e-bike wanneer de accu leeg is, maar leuk is anders. Het gewicht van de motor en de accu tillen mee en bij veel motoren voel je weerstand als de motor niet ingeschakeld is. En laten we wel wezen, je hebt niet voor niks een e-bike gekocht. Dus zorg ervoor dat de accu voldoende opgeladen is voor je fietstocht.
Afhankelijk van het model kunnen accu’s uit de fiets worden verwijderd, om deze comfortabel in eigen huis op te laden. Opladen bij kamertemperatuur heeft als voordeel dat er meer stroom in de accu kan worden opgeslagen dan bij temperaturen onder de 5 graden Celsius.
De meeste accu’s worden ingeschakeld via een schakelaar of drukknop. Bij bepaalde fietsen moet de beveiliging worden opgeheven door de aan/uitknop op de accu minstens 5 seconden ingedrukt te houden! Raadpleeg de gebruiksaanwijzing van de fabrikant voor specifieke informatie over de accu en laadindicator. Na het indrukken van de aan/uitknop zal een indicator voor het laadniveau oplichten. Ga lekker op je fiets zitten, schakel de display in, selecteer de juiste modus en je bent klaar om aan je fietstocht te beginnen!

Hoe hoger de waarde van het aantal (k)Wh (kilowattuur) van een accu, hoe meer kilometers je kunt afleggen met een volgeladen accu. De spanning (V) maal het vermogen (Ah) vormt het aantal Wh. Een accu van 36 V, 14 Ah levert 36 x 14= 504 Wh. Fietsaccu’s hebben gewoonlijk accu’s met 300 tot 600 Wh.
Hoe hoger het aantal Wh, hoe zwaarder ook het gewicht van de accu. Er moeten immers meer cellen in om de stroom in op te slaan. Over het algemeen zullen de waardes Volt (V), Ampere-uur (Ah) en Wattuur (Wh) op een sticker op de accu staan vermeld. 

Met een volledig opgeladen accu kom je het verst. Wil je er zeker van zijn dat je de volgende rit kunt genieten van elektrische ondersteuning, laadt dan de accu bij voordat je vertrekt. Houd hierbij rekening met de laadtijd, die zal minstens 4 tot wel 8 uur bedragen, afhankelijk van hoe leeg de accu was en hoe zwaar hij is. Een accu met veel vermogen doet er langer over om helemaal vol te raken dan een accu met weinig vermogen. De stroomkosten zijn afhankelijk van de energie inhoud (vermogen) van je accu, hoe vaak deze al opgeladen is en natuurlijk van je elektriciteitsleverancier. Moderne accu’s hebben een energie inhoud van 250 tot 600 Wh. De gemiddelde prijs per kilowattuur bedraagt in Nederland (2020) ongeveer € 0,22. Dit leidt tot de volgende elektriciteitskosten per laadbeurt:

Elektriciteitskosten
per volledige lading

Elektriciteitskosten per jaar/
100 ladingen (2x per week)

Elektriciteitskosten voor 800 volledige
ladingen (gem. levensduur accu)

300 Wh: 6,6 cent

7 Euro

53 Euro

 

400 Wh: 8,8 cent

9 Euro

70 Euro

 

500 Wh: 11 cent

11 Euro

88 Euro

 

600 Wh: 13,2 cent

13 Euro

106 Euro

 

Wanneer je van plan bent om een lange tocht te maken is het handig om van tevoren na te gaan of er langs je route voldoende laadstations aanwezig zijn. Ook kan het makkelijk zijn om een tweede accu mee te nemen. Je kunt natuurlijk ook zonder motorondersteuning op je e-bike rijden. Het extra gewicht van de motor en de accu kunnen je het gevoel geven alsof je met de handrem erop rijdt. Voordeel: het is wel goed voor je conditie.

Een fietsaccu wordt, net als een telefoonaccu, op de lange duur minder. Een fietsaccu kan tussen de 500 en 1000 keer volledig opgeladen worden. In de praktijk zul je niet telkens de accu helemaal leeg rijden, waardoor je een accu veel vaker gedeeltelijk oplaadt. Na verloop van tijd wordt het maximale bereik wat je met een acculading kunt bereiken kleiner. Afhankelijk van de fabrikant, het gebruik en het onderhoud is een accu 2 tot 5 jaar houdbaar, hierna moet deze op de juiste manier worden afgevoerd of gerefurbished: er worden dan nieuwe cellen ingezet.

Zo verleng je de levensduur van de accu:

  • Rijd de accu de accu “in”: het kan bij een nieuwe accu zeer helpen om de accu meermaals (3 tot 5) keer leeg te rijden, om op de lange termijn de het volle vermogen te kunnen benutten
  • Zorg er na het “inrijden” voor, dat je de accu niet meer compleet leeg rijdt
  • Zorg ervoor dat je accu altijd op een plek tussen 5 en 20 graden Celsius wordt opgeslagen
  • Plaats je e-bike (accu) nooit in direct, fel zonlicht
  • Laat je e-bike bij temperaturen onder de 0 graden niet buiten staan of haal in elk geval de accu eruit en neem deze mee naar binnen
  • Gebruik altijd alleen de oplader van de fabrikant van de accu
  • Laad de accu minstens één keer per 2 maanden op, ook als je de accu niet gebruikt. Dit voorkomt diepteontlading. Een accu in diepteontlading start niet meer op. Diepteontlading is te voorkomen en valt NIET onder garantie!
  • Nooit onderdompelen in water en nooit reinigen met een sterke waterstraal
  • Reinig de accu regelmatig van vuil met een licht vochtige doek
  • Houd de contacten schoon

Is 50 kilometer kunnen rijden met één acculading genoeg of is 120 kilometer nog krap aan? Het bereik van de accu is voor veel mensen doorslaggevend, om te bepalen welke e-bike het beste bij ze past. De door de fabrikanten opgegeven afstanden die met een volledige acculading maximaal mogelijk zijn gelden echter voor de meest ideale en helaas onrealistische omstandigheden. Laat je dus niet teleurstellen als je het aangegeven aantal kilometers niet bereikt.

Het maximale bereik hangt namelijk af van talrijke factoren:

  • Het vermogen van de accu
  • De motor
  • Het gewicht van de berijder en bagage
  • Geselecteerd ondersteuningsniveau (bv. Eco, Tour, Sport, Turbo)
  • Wind (tegenwind, rugwind)
  • Startfrequentie
  • Ondergrond (asfalt, klinkers of zandweg)
  • Frequentie en lengte van bergopwaartse wegen
  • Wieltype
  • Lichaamshouding op de fiets
  • Bandenprofiel en bandenspanning
  • Trapfrequentie (cadans)
  • Versnellingen gebruik
  • Verbonden elektronica, zoals de verlichting of de computer
  • Leeftijd en gebruik van de accu

Aan het grote aantal hierboven genoemde punten kun je zien dat het moeilijk is om exacte specificaties over het bereik in te calculeren. Je kunt er zelf wel veel aan doen, lees hiervoor de tips in het volgende kopje.

Onderstaande dingen die je zelf kunt doen om energie te besparen kunnen je helpen om met één enkele acculading zo ver mogelijk te komen.

  • Rijd met vooruitziende blik, rem voorzichtig en accelereer langzaam
  • Vermijd extra gewicht (volle fietstassen en rugzakken), elke kilo minder bespaart energie.
  • Vermijd te wijde kleding (regenpakken) en tassen om de luchtweerstand te beperken
  • Rijd met de laagst mogelijke ondersteuningsstand. Maak alleen gebruik van de hoogste ondersteuning wanneer je bergop rijdt
  • Rijd met een lichtere versnelling en schakel soepel naar de volgende versnelling bij het acceleren
  • Pomp je banden regelmatig op. Is de bandenspanning te laag, dan wordt de rolweerstand te hoog
  • Controleer je zitpositie, omdat het soms al voldoende is om je zadelhoogte opnieuw in te stellen om het contactoppervlak te verminderen
  • Vermijd zware versnellingen wanneer je heuvelop rijdt en schakel op tijd terug naar een lichtere versnelling. Schakel alsof je fietst zonder ondersteuning
  • Maak zoveel mogelijk gebruik van geasfalteerde wegen en vermijd hobbelige wegen.
  • Rijd waar mogelijk sneller dan 25 km/u, omdat boven deze snelheid geen motorondersteuning meer gegeven wordt