**Een stoere, degelijke en zeer veelzijdige stadsfiets, dat is deze Villette l’ Urban.**
Enerzijds is het een transportfiets met een stevig voorrek en de looks van een traditionele bakkerfiets, anderzijds zit er een Shimano Nexus 7 naaf met rollerbrake in het achterwiel en een sterke motor in het voorwiel, zodat je er gerust lange ritten mee kunt maken, waarbij je ook een heuveltje of winderige dijk mee kunt pakken. Je kunt er in totaal 130 kilo gewicht mee vervoeren. De elektrische ondersteuning schakel je in met het LED display op het brede omastuur. Er zijn 3 ondersteuningsstanden en een meeloopfunctie voorhanden.
**Specificaties in het kort:**
- Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf
- MXUS voorwielmotor 250 W, 36 V
- 13 Ah, 36V, 468 Wh accu, uitneembaar
- Aluminium frame
- LED display, 3 ondersteuningsstanden
- 28 inch dubbelwandige velgen
- Gesloten kettingkast
- Stuurslot
- Dubbele standaard
**Villette fietsen: rijden zonder zorgen.**
Uw Villette e-bike is met veel zorg door vakmensen samengesteld. De gebruikte onderdelen zijn van onberispelijke kwaliteit om een lang en zorgeloos gebruik te kunnen garanderen. U kunt op uw Villette fiets vertrouwen. Vanzelfsprekend dient u de fiets af en toe na te (laten) kijken op slijtage van de slijtende delen, zoals banden, remblokjes, tandwielen en ketting. Op zijn tijd een grondige schoonmaakbeurt (maar niet met een hogedrukspuit!) zal de levensduur verlengen, evenals het om de twee of drie maanden smeren van de draaiende delen. Dit kunt u zelf doen, of bij een fietsenmaker laten uitvoeren.
**Een fijne fietstocht.**
Zorg ervoor dat de accu voldoende is opgeladen voor de tocht die u in gedachten heeft. Zijn de banden goed opgepompt? Hou er rekening mee dat de door de fabrikant opgegeven actieradius is berekend met de meest gunstige omstandigheden: gering gewicht van de berijder, prachtig weer, lichtste ondersteuningsstand en volop meetrappen van de berijder. In de praktijk zal de genoemde actieradius vrijwel nooit gehaald worden. Slecht wegdek, te lage bandenspanning, tegenwind en het kiezen van een hogere ondersteuning zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat de actieradius afneemt. Mocht de accu leeg zijn voordat u aan het eind van uw tocht bent, weet dan dat de fiets ook prima zonder ondersteuning fietst, en dat de weerstand van de motor nihil is wanneer deze is uitgeschakeld.
Klaar voor vertrek? Niets staat een mooie tocht in de weg. Als u onderweg even wilt stoppen voor een bezoek aan een winkel of horecagelegenheid, geen probleem! Standaard uitklappen en de fiets op slot zetten met het frameslot, neem eventueel de accu uit als dat een zekerder gevoel geeft, en neem die rust. Vaak kunt u bij horecagelegenheden de accu bijladen. Neem dus voor de zekerheid op langere ritten ook de oplader mee.
**De accu, onderhoud en opslag.**
De accu van uw Villette e-bike is een belangrijk onderdeel van het elektrische systeem. Bij aankoop zal de accu meestal half vol zijn. U dient de accu voor het eerste gebruik volledig op te laden. Rij de accu (in een of meerdere tochtjes, dat maakt niet uit) zo ver leeg dat de accu indicatie op het display gaat knipperen. Laad vervolgens de accu weer volledig op. Herhaal deze cyclus minstens 4 keer. Op deze manier zal de accu optimaal geactiveerd worden en de volledige accucapaciteit gebruikt kunnen worden. Na deze 4 cycli van helemaal opladen en vrijwel helemaal leegrijden kunt u de accu ook tussentijds gaan bijladen, wanneer dat nodig zou zijn. Dat heeft dan geen invloed meer op de levensduur.
De accu kunt u op de fiets of los opladen. Het opladen bij kamertemperatuur in een droge omgeving heeft de voorkeur. Bij lage temperaturen en hoge temperaturen kan er simpelweg minder stroom in de cellen worden opgenomen, waardoor de actieradius afneemt.
Gebruikt u de accu enkele weken niet? Neem deze dan uit de fiets en sla de accu bij kamertemperatuur op. Zorg ervoor dat de accu volledig opgeladen wordt weggelegd. Indien u de accu gedurende enkele maanden niet gebruikt, leg de accu dan elke 2 maanden aan de oplader. Hiermee voorkomt u diepontlading, waardoor de accu onbruikbaar zou worden.
De accu is een spatwaterdichte behuizing vol elektrische cellen. Dompel de accu nooit onder in water, gebruik nooit een hogedrukspuit om de accu te reinigen! Wanneer u de ebike op een fietsdrager op de auto meeneemt, haal dan de accu uit de fiets en leg deze binnen in de auto. Dit scheelt niet alleen gewicht op de drager, maar zal in een regenbui ook geen schade aan de accu veroorzaken. Bij 100 km/u werkt een milde regenbui ook als een hogedrukspuit.